Bilder och pdf till text – (OCR – Optical Character Recognition)

Optical Character Recognition
Det finns ett antal appar s.k. OCR skanner (OCR = Optical Character Recognition) där appen läser in bilden och tar ut texten från den som man sedan kan t ex klippa och klistra in i ett dokument.
Google Drive har denna funktionen och den fungerar väl. Här nedan beskriver vihur du går tillväga för att ta ut text från en bild eller ett pdf dokument. Funktionen kan komma till hands när man ska ta ut valda delar eller stycken från en bok eller ett pdf dokument.
Ta en bild på sidorna eller sidan på boken som du vill omvandla till redigeringsbar text. (I vårt exempel har vi tagit en bild på 2 sidor och bilden blev stående men det fungerade.) Efter det laddar vi upp bilden eller bilderna till Google Drive och en bra tips är att man skapar en mapp i förväg för dessa bilder. Om du använder smartphone eller iPad ladda upp bilderna via Google Drive appen till rätt mapp.

Google Drive
Öppna mappen i Google Drive via webbläsaren på datorn. Nu väljer vi sedan den bilden som vi vill få texten ur och högerklickar på den och väljer ‘Öppna med’ och sedan ‘Google Dokument’. En ny flik öppnas i webbläsaren där Google Drive nu omvandlar och tar texten från bilden. I det dokumentet som nu har skapats finns den ursprungliga bilden och texten från bilden nedanför. Nu kan t ex eleverna lyssna på texten vilket inte var möjligt innan när texten fanns som en bild. Testa!

Google Drive – Bilden blir text på ett dokument